Cashback is een trend die we steeds vaker tegenkomen als een manier om korting te krijgen op de aankoop van een nieuw product. Van boodschappen tot auto’s: overal kun je tegenwoordig cashback op krijgen. Wat is cashback precies, waarom stijgt de populariteit ervan en hoe kun jij er winst uit halen? Dat bespreken we uitvoerig in dit artikel.
Wat is cashback?
Cashback – letter vertaald naar ‘geld terug’ – is een vorm van een beloning waarbij consumenten een deel van hun uitgaven terugkrijgen nadat ze een aankoop hebben gedaan. In tegenstelling tot traditionele korting die direct wordt toegepast, wordt cashback achteraf gegeven. Dit kan in de vorm van terugbetalingen zijn of via punten die later ingewisseld kunnen worden voor geld. Cashback kan gegeven worden in fysieke winkels, maar tegenwoordig is de cashback website een populaire aanbieder. Diverse webshops sluiten zich aan bij de aanbieder en vervolgens verzorgt de cashback website het geld dat teruggestort wordt of de punten die je krijgt. Dat geld is een deel van de vergoeding die de cashback website krijgt van de webshop met wie ze samenwerken; zo verdient de cashback website zijn geld.
Een extra beloning
Wat maakt dat cashback steeds populairder wordt? Het is een manier voor bedrijven om nieuwe klanten te trekken, maar de psychologie erachter is gelaagder. Cashback geeft de consument het gevoel dat ze een extra beloning krijgen voor het online winkelen. Traditionele korting speelt in op de directe behoeftebevrediging van de mens. Wanneer mensen geld terugkrijgen na de aankoop, geeft dit hen het gevoel dat ze niet alleen een nieuw product hebben verkregen, maar ook nog eens beloond zijn voor de aankoop. Deze ‘beloning’ kan het gevoel van geluk verhogen: je hebt iets gekocht en krijgt nog geld terug ook.
Naast een positief effect voor de consument, is cashback een verdienmodel. Er zijn veel verschillende modellen die bedrijven hanteren om geld te verdienen en cashback is een manier om mensen meer geld uit te laten geven. Weet je dat je op het eind van de rit geld terug krijgt, dan ben je extra geneigd om meer items toe te voegen aan het winkelmandje. Daar komt bij dat het voordeliger is om alle gewenste producten direct te kopen, in plaats van meerdere keren kleine aankopen te doen. Zo haal je het optimale uit de cashback, omdat je dan een hoger bedrag aan korting krijgt.
Bovendien zorgt het ervoor dat bedrijven meer producten verkopen en uiteindelijk voor een hogere omzet en winst.
Een gevoel van gemeenschap
Wanneer je gebruik wilt maken van cashback, moet je je eerst aanmelden bij de cashback website. Er zijn tal van andere gebruikers van de website en sommige sites hebben een forum of ander platform waar je ervaringen met elkaar kunt delen. Daarnaast bieden cashback websites doorgaans tal van tips om te besparen, speciaal voor hun leden.
Ook krijg je e-mails die je helpen extra geld te verdienen, bijvoorbeeld door op een link te klikken van een aangesloten webshop of door een enquête in te vullen.
Cashback websites geven mensen een gevoel van gemeenschap; iedereen die aangesloten heeft hetzelfde doel en kan tips met elkaar uitwisselen.
Cashback lijkt een simpele verkooptruc, maar de psychologie erachter is goed doordacht en werkt uitstekend. Het geeft mensen een extra geluksgevoel na het doen van een aankoop en zorgt voor een hogere omzet bij webshops. Cashback zorgt dus voor een echte win-win-situatie.